tisdag 26 juli 2011

Väntan är över...

Idag har jag varit hos optikern och fått mina nattlinser. På besöket idag sattes linserna in och kontrollerades hur de passade, synen med dem på testades och sen fick jag en genomgång hur de ska skötas. Ikväll ska jag sätta in dem innan jag lägger mig, sen ska jag sova med dem , ha kvar dem i ögonen tills jag besöker optikern igen imorgon bitti. Kontroll återigen. Så får vi se hur det hela går. Dessa linser kallas Dreamlite, men det är väl i princip samma sak som Ortho-k linser.
Linserna är hårda och kräver sugplopp för urtagning (sugploppen är den smala saken i ett plaströr bakom linsbehållaren). Första känslan när jag fick dem isatt var samma känsla som när man fått in en ögonfrans, inte så mysigt, den känslan försvann efter ett tag.

Lite mer prylar än jag har haft tidigare.

Vänster och höger lins

5 kommentarer:

  1. Vad spännande! Jag har inte ens hört talas om nått sånt här innan, är det nytt? Det är inte tänkt att bli en permanent effekt antar jag utan man måste sova med linserna varje natt så länge man vill slippa glasögon eller vanliga linser?

    SvaraRadera
  2. Nä, nytt är det inte, men nytt hos min optiker. Om man måste sova med linser varje natt eller ej är lite olika pga hur stora synfel man har. Men slutar man använda dem regelbundet går ögat tillbaka till sin ursprungliga form. Och de linser o glasögon man hade innan kommer i bruk igen.

    SvaraRadera
  3. Jag är fascinerad över att det funkar, att man kan "deformera" bort synfelet så :p
    Själv har jag gjort en laseroperation för att bli av med den hopplösa närsynthet jag hade innan. Men det hade allt varit lite spännande om jag hade fått testa det här innan jag gjorde operationen :)

    SvaraRadera
  4. Var det länge sedan du gjorde din operation (bägge ögonen?) och blev det bra?

    SvaraRadera
  5. Jag gjorde första operationen för tre år sedan, av bägge ögonen samtidigt. Men eftersom mitt synfel var så stort (-6 och -6,5) behövdes det en kompletterande operation och den gjorde jag i våras, båda ögonen igen. Jag klarade mig utan glasögon eller linser men märkte att det kunde bli bättre, särsklit när jag körde bil. Och eftersom det ingick i priset så tyckte jag att jag lika gärna kunde göra den. Båda operationerna gick bra och jag tycker att de (särskilt den första som gjorde mest skillnad) är bland det bästa jag har gjort i livet! Från praktiskt taget blind till att se perfekt på 20 min, helt otroligt egentligen :)

    SvaraRadera