onsdag 28 september 2011

Hämtat en ny lins!

Fick samtal från optikern idag; "-Vi har fått in en ny lins till dig". Så nu håller vi tummarna!
Jag vill INTE gå tillbaka till vanliga linser eller glasögon! Har bokat tid för synkontroll nästa vecka, lär dock se skillnad på någon dag. Lovar berätta hur det går (vet att det är några som e nyfikna).

Har dessutom varit och klämt lite på kamera idag hos en handlare. Kommer gå till fler ställen och fråga en massa konstiga frågor som jag vill ha svar på :-) (alla har ju sina olika skäl till att tycka som de tycker, så man kan nog inte fråga för många).
Velar mellan två dyra Nikonmodeller D3s och D700, den ena är stor och robust (proffskamera), den andra också robust och dessutom betydligt billigare, halva priset ungefär. Antagligen är det klokast att köpa den billigare varianten som likväl är en väldigt bra kamera och så köpa lite annat smått och gott så själva slutsumman blir den samma, men mer nytta/glädje för samma erlagd summa :-).

Om jag fattat det hela rätt så väntar många på en ny proffsmodell (D4, kanske den ska heta då?), finns det D3:or kvar i handeln då lär de gå ner ordentligt i pris skulle jag tro(plus en del bara "måste" ha den nya och kommer sälja sin gamla, är inte så sugen heller på begagnat när det gäller teknik)... Men vem vet när de nya modellerna kommer?! Är ju inte säkert att det då också kommer en D800 som ersätter D700.

Har efter sommarens fotograferande även insett att jag skulle vilja ha ett annat macro objektiv än det jag har, för nu vet jag lite mer om hur det jag har fungerar ute i fält och vad det är jag vill ha ut av ett sådant objektiv. Kanske dax att kolla lådor och skåp efter saker att sälja för att finansiera nya leksaker istället för att beslasta sparkontot?

Fler såna här vill jag fånga på bild!

För den som är oinvigd i byggarens värld så är en spegel bara en spegel, men för en byggare är det så mycket mer, här kollar man dagsformen, utvecklingen av muskler, jämför sig med andra osv mm

2 kommentarer:

  1. Hoppas att nya linsen funkar bättre!

    Begagnad teknik är ingen höjdare i min bok heller, men det verkar vara många som gillar det. Blev i alla fall nyfiken på vad du har för macrolins idag? Jag funderar på att skaffa ett nytt objektiv, och jag har så svåååårt att bestämma mig för vilket. Och om jag borde köpa ett nytt öht...

    SvaraRadera
  2. Jag har ett Tamron 90mm 1:2.8 macro 1:1, har fått betyget bästa köp. Kan ju vara så att en kraftigare kamera gör objektivet snabbare. Är inte så insatt dock.

    SvaraRadera