torsdag 15 september 2011

Efter optikern och lite "räliga" djur

Jag fortsätter vårda min huvudvärk ömt :-). Skämt åsido, jo, jag har forfarande ont i skallen. Det skiftande vädret hjälper inte till. Efter synundersökningen idag kan vi konstatera att mitt vänstra öga har 0.9 (1.0 är det bästa man kan ha, men nästan ingen har så bra syn). Det högra har hyfsad synskärpa men har andra störningar som drar ner upplevd syn till 0.5. Bilder av mina ögon kommer att skickas till " experten" Esben i Danmark.

Jag fick en fråga/kommentar från en av mina bloggläsare med vad som gäller om man tappar bort en lins/linserna, vilket inte är särskilt troligt. Linsen sitter fast rätt bra på ögat och man behöver en sugplopp för att få loss dem. Så enda gången det är risk att bli av med dem är när man sätter in och tar ut dem. En mycket klok sak att göra då är ju att göra detta ovanför vasken och ha proppen för avloppshålet nere! Man slabbar en del när man håller på (rengöringen före insättningen eller efter urtagning är rätt flödig och kräver en hel del vatten), så det borde vara ett naturligt ställe att stå över en vask eller ett handfat.
Men man kan ju råka drulla till det.

Vidarebefodrade frågan till min optiker (Helena Branning hos Optiker Branning här i Lund) idag. Hon sa att de har faktiskt haft två som drullat bort sina linser. Just dessa två har de varit snälla emot och gett nya linser då de fortfarande liksom jag håller på att "ställa in skärpan". Då jag själv behövt två par linser passade jag på att fråga lite jag med om kostnader. Oavsett hur många linsbyten jag kommer behöver göra innan ögonen känns bra (fram tills experten i Danmark säger stopp för att det inte går att justera mer) kommer jag bara betala för ett par linser (2500:- inkl startvätskorna, alla undersökningar och tester). Sedan kommer det att kosta mig 300:-/mån (vätskor ingår inte i abbonemanget).
Uppsägningstid glömde jag bort att fråga om, men å andra sidan bryr jag mig inte heller, så länge den inte är orimligt lång (typ 6 månader). Har två månaders uppsägningstid på mitt gym(autogiro) och det tycker jag är en månad för länge. Har ett års uppsägningstid på Telia internet, det däremot tycker jag är skamligt!

Men om jag i ett senare skede drullar bort linserna får de ta ställning till det när det sker, har en drulleförsäkring i min hemförsäkring, men jag vet inte om just en sån här grej ingår i den. Borde väl vara samma sak som med glasögon man sitter isönder, tappar bort osv?


Bjuder på lite "räliga" spindlar idag, ett djur jag var rädd för förr, men nu finner spännade och intressanta. Men helt klart tycker jag att de kan vara ruskiga på tex ett utedass om de kryper ner mellan brädorna brevid dasslocket, hu! Alla plåtade ut på revingefälten. Då de alla saknar "boxhandskarna"(sina spermapaket) framtill, så känner jag mig ganska säker på att de alla är honor. Tror de flesta klassas som korsspindlar, om någon vet bättre, upplys mig gärna!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar