söndag 18 september 2011

Bakat!

Ja, tro det eller ej, men jag har faktiskt bakat idag alldeles nyss!
Är defintivt inte en "bakare", jag är ok på kanelsnäckor, filmjölksbröd (som bakas med bakpulver) och muffins. Men allt som oftast brukar det mest bli misstlyckat... Smaken är där, men oftast inte utseendet eller konsistensen. Vilket gör att lusten att baka försvinner snabbt när jag tänker tillbaka på tidigare försök, blä!

I fredags hade en arbetskamrat med sig kex som hon själv gjort till vår tradionella fredagsfika på jobb. Receptet hängde snyggt och fint i samma rum, så den som ville kunde lätt traska iväg till kopiatorn och dra sig en kopia. Det gjorde jag, jag tyckte de var goda och receptet verkade enkelt. Så här kommer bilder från mitt "bak" och receptet på "Marias kex" som jag döpt dem till.



 "Marias Kex"
2dl majsmjöl
2 1/2dl kokhett vatten
1/2dl linfrö
1dl sesamfrön
1dl solrosfrön
1/2tsk salt ( i degen)
1/2dl rapsolja
1. Blanda alla torra ingredienser
2. Häll därefter över det kokande vattnet och olja.
3. Blanda allt
 4. Kavlas därefter tunt ut på bakplåtsklädd plåt (jag la över det hela på plåten efter att jag kavlat ut det, då alla mina plåtar har kanter).
Lägg gladpack mellan kavel och deg så gär det lättare (jag klädde in min kavel med det istället).
(Ja, degen är varm, så ta inte i den direkt med händerna!)
Skär i rutor (det var lite meckigt, gjorde bara lite linjer, plockade sen ut plåten efter en kvart och slutförde delning med en osthyvel då istället)och strö över lite flingsalt. Grädda i 150C i ca 1-1 1/2 timme.
 Färdiga för svalning. Med facit i hand kunde jag ha kavlat ut dem ännu tunnare, det bli bakläxa till nästa gång. Nästa gång blir det trippel sats med, så varar de ett tag.

Dessutom vill jag passa på och visa en bra burk som Claes Ohlsson säljer, Har köpt två mindre burkar, har en större sedan tidigare till kaffe. Ett bra köp!








5 kommentarer:

  1. Undrar om jag vågar testa göra sådana här. Normalt sett är det sambon som får stå för bakningen i det här hushållet (jag har samma problem som du!), men jag tvivlar på att han kommer vara sugen på att göra kex utan socker.

    Och just ja, jag fick förresten tag på Peridot genom en taxfree som min far handlade på, så du slipper göra mig den där tjänsten! Men ännu en gång, STORT tack för att du erbjöd dig!

    SvaraRadera
  2. Dessa kex e goda med ost eller smör eller bara som de är.

    Vad kostade Peridot taxfree? (har kompis som ska iväg snart) Har hittat ett annat chanel lack som e snyggt med, men ett sånt där neutralt... 250 spänn känns rätt mkt för neutrala lack :-).

    SvaraRadera
  3. 165kr enligt prislistan! För att vara på säkra sidan så kan jag fråga min far också.

    SvaraRadera
  4. viss skillnad på pris helt klart!

    SvaraRadera
  5. Tillägg till receptet! Degen ska fördelas på 1 1/2 plåt för bästa resultat!

    SvaraRadera