tisdag 2 augusti 2011

Tisdag med ögonkontroll mm

Har nu varit på min återkontroll hos optikern, saknar fortfarande -0,25 innan jag ser helt hundra. Så än så länge har jag inte behövt börja betala. När det väl är dax att öppna plånboken så kostar hela utprovningen med undersökningar,  linstillverkning och startkit med vätskor 2500:-, sedan kommer jag att "hyra" mina linser för 300:-/mån. Om jag sen fattat det hela rätt, så i detta pris ingår nya linser när och om jag behöver det (ett nytt par om året?). Kan berätta mer efter nästa kontroll, då jag ska fråga om just detta. Har fått en ny tid för kontroll om ca 2 1/2 vecka.
Vätskor ingår inte i priset som jag trodde, men de är rätt billiga och dryga, så det gör mig inget.

Så i princip kostar det 300:- x 12 mån = 3600kr/år. Vätskor max 500kr/år (dyrt räknat). I runda slängar 4000:-/år.
Vanliga månadslinser är ju något billigare, men vätskorna hamnar ungefär på samma pris, största skillnaden är att jag behöver flera olika sorters vätskor till dessa hårda linser. Men bäst av allt är att jag helt slipper mina glasögon och vanliga linser (månads/endags)!
För i nomala fall när du tar ur dina linser behöver du dina glasögon. Ska bli sjukt skönt att slippa bry sig!!! (bara ens fåfänga och plånbok sätter ju gränser för vad ett par glasögon kostar, jag brukar behöva byta med 2 1/2 års mellanrum, att man har linser med sparar ju inga pengar där inte!)

Idag blir det vila från gym, det blev ett tungt ryggpass igår. Försökte mig på 100kg i raka marklyft, men fick släppa efter ett halvt försök. Har maxad 105kg tidigare, men det var innan jag gav mig på dieter och efter flera skador (armbåge, vad). Tar tid komma tillbaka igen.
Har som mål att alltid minst dra upp 90kg i alla fall och det brukar jag fixa. Nästa pass blir ben, då jag gärna kör knäböj har ryggen rätt mycket funktion där med. Därför behöver i alla fall jag en dags vila däremellan. Men helt passiv är jag ju inte bara för att jag inte kommer iväg till gymet, kommer nog ge mig ut på fjärilsjakt idag med. Har tagit många fina bilder de senaste dagarna. Fick några udda på en nyömsad bärfis och lång ögonkontakt med en trollslända igår. Visst är de läckra?







Har dessutom fått inbokat en arbetsintervju nu i veckan, ett ställe, två olika jobb. Kan ju bli intressant.

2 kommentarer:

  1. Jag älskar trollsländor!

    100kg i raka marklyft.. Inte illa! Jag är impad. :D Så pass impad att jag kommer bryta min paus från gymet imorgon. Frågan är bara vad jag ska våga köra, efter en allt för lång vila och några extra kilon pga allt slappande. Blä.

    SvaraRadera
  2. Ja, trollsländor och fjärilar gör mig helt trollbunden! Bara MÅSTE titta på dem! Har jag kameran med kan jag inte låta bli att ta bilder på dem, massor! Sen får jag sitta och rensa bort.

    Spelar nog inte så stor roll vad du gör på gym, bara du kommer dit då är första motståndet löst :-). Dessutom tror jag det är bra för kroppen att vila då och då.

    SvaraRadera