torsdag 13 december 2012

Inte bättre idag heller...

Snarare värre... Bu! En fullpackad vecka blev bara inställd.

Ja, inte mycket attt göra åt det hela. Carpe diem, så det har jag försökt göra.
Har börjat titta på en dvd kurs som jag fått välja som premie med en prenumeration på en fototidning jag läser.
Rätt basic saker, men jag valde den för att man kan alltid lära sig mer om det man tror man redan kan. Efter några avsnitt blav jag ju tvungen att testa lite.


WB, dvs vitbalans var en sak jag bestämde mig för att kolla upp lite mer noga på min kamera, alla rattar, inställningar, alla de olika lägena mm. Smulan som mös i soffan med mig fick vara testobjekt på vad de olika inställningar ger för resultat.


Vad håller du på med?


Efter det gav jag mig på iskristallerna på mitt "fönsterskydd", har stora fönster som går nästa enda ner till golvet. Det finns ingen balkong, men en ställning med glas som ska skydda så man inte trillar ut när fönsterna är öppna. På detta skydd blir det iskristaller när det är kallt nog ute. Lite knepigt att ta bilderna då iskrisallerna finns på bägge sidorna av glaset. Macrobilder kräver bra skärpa för att visa upp sina bästa sidor..

För blotta ögat ser det ut såhär nånting

Väldigt nära uppfattar kameran det så här, behöver nog mer utrustning för att få till skarpare bilder och komma närmare kristallerna. Bilden är tagen med självutlösare och stativ.

Över till att kolla om olika objektiv kan ge bättre droppbilder än de jag tagit tidigare... men icke.. det är bara rekvisita och ljuset som spelar huvudrollen i den typen av fotografering. Sen blev jag helt slut...



Dagens projekt blir att släpa sig till optikern och få kollat upp syn och linser. Känns som om något behöver förändras. Känns lite pestigt att ge sig ut och sprida sina baciller... Men så får det bli idag...

Och eftersom det är Lucia idag får mitt kalenderljus avsluta förmiddagens inlägg på denna blogg.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar