lördag 30 juni 2012

Ofrivillig väckning...

klockan halv fyra i natt... anledning? Högljutt grälande grannar...
Det gäller att gapa högt, smälla och dunsa ordenligt med alla möjliga tillhyggen så att man garanterat vet att de närmste våningarna hör vad man sysslar med... Strax efter fyratiden lyckades jag somna igen med hjälp av öronproppar. Personligen skulle jag skämmas djupt om nån annan hade hört mig gräla... Bu för dem!

Trost knepig sömn lyckades jag genomföra en bra löp-/promenadrunda i det fina varma vädret idag. Enligt appen RunKeeper avverkade jag 6.7km på 52.29min och förbrände 471 kalorier. Kändes ok, höll denna runda medvetet kortare, då jag blev rätt mör i benhinnorna från den förra löprundan utomhus.

Igår blev det gymvila, hade lite ont i halsen när jag vaknade och kroppen rätt mör efter veckans träningspass. Var nere i stan och hämtade min nya nattlins. Den är till mitt vänstra öga, kontroll om en vecka för att se hur det har gått. Obalans mellan ögonen är jobbigt. Det öga som ser bäst blir dominant och tröttas ut fortare. Vilket gör att synen på det ögat blir suddigt... Har man då ett annat öga där synen inte är tillräckligt bra, då blir hela synintrycket sämre... Lätt man drar på sig spänningar i nacke/rygg med huvudvärk som slutprodukt. Lite meckande är det allt, men det är värt varenda klödd för att slippa linser/glasögon på dagtid!




Igår bjöd svärföräldrarna in oss på lite kvällsgott, ägg, sill, mackor, ostar och finalen jordgubbar med glass! Mums! Årets första gubbar för min del. Svärföräldrarna har varit i Ryssland, med sig hem till mig hade de en rysk docka (jag har en liten växande samling). Jag fick välja melllan två olika. Jag tog gumman som hade en skål med potatis i händerna och en gubbe bland dockorna inuti. Fin är den, tack!


Mmmm... med vaniljglass...


Klicka upp för större bild

En plastpåse hela vägen från Ryssland


I torsdags var jag och körde rygg på gymet, drog upp 100kg i marklyft, kändes ok. Kanske inte riktigt krut till att lägga på mer på stången då jag har varit lite besvärad av min mage sedan jag pajja den med jordnötter (när ska jag lära mig? Tar ju flera dagar att bli bra igen!).

Efter en stunds vila efter gymet begav jag mig till Botaniska trädgården, hade större delen av utrusningen med mig. Ville vara förberedd på det mesta. Gissa om lyckan blev stor när jag såg nåt stort fladdra förbi som jag aldrig sett på riktigt förut. Först trodde jag det var en fågel, men det var helt fel flygteknik... Efter den med kameran i högsta hugg... Tyvärr valde den att suga nektrar bland stenpartierna i parken, där kan man ju inte fräckt trampa hur som helst i jakten på den perfekta bilden... Jag gjorde så gott jag kunde i alla fall för att sköta det snyggt (hade lite publik). Men här kommer årets första fjärilsbilder med macrot, en Makaonfjäril! Wow! Oh, joy! Öste på med avtryckaren tills den bestämde sig för att fladdra upp och vila sig i ett träd.

Klicka upp för större




Tog även en del bilder på näckrosorna i dammen, de är så fina nu. Fast full sol är ju ingen bra idé egentligen efter alla regler som finns, men stunt i regler, de är till för att brytas!


Fick även några kul bilder från den andra lilla dammen, där finns karpar (tror jag det är?!), ett stackars flygfä landade på vattenytan, fram kommer en stor mun! Flygfäet surrade och hade sig, munnen släppte...




En portion mat som jag missat att visa, vi åt på Ha Long i tisdags... Mmmm... gott! Blir sugen igen när jag ser bilderna! Grymt nöjd med stället!

2 kommentarer:

  1. Riktigt fina bilder på fjärilen... Vilket objektiv? Minns du iso, bländare och slutartid? Försöker lära mig mitt nya macroobjektiv nu, ibland blir det lite för ljust ibland för mörkt... tar lite tid att lära sig :)

    SvaraRadera
  2. Objektiv: tamron 90 mm macrot, iso 1000, Manuellt F9 1/3200. Handhållet ;-)

    SvaraRadera