tisdag 12 juni 2012

Livets museum + vardagslyx

Idag har vi varit på museum med barnen, Livets museum här i Lund, tämligen nyöppnat (14 April). Bara att rekommendera. Ser inte så skoj ut på bilderna kanske, men de hade bland annat iPads som ungarna kunde göra en hel del med och för barnen fanns det saker att upptäcka och utforska. De situationerna visar jag inte upp här.
Men lite annat smått och gott bjuder jag på

Ingången


Klicka upp för större

"-Kolla vilka häftiga! -Va?! -Är de riktiga, läbbigt!-Coolt!"

Katt

Olika proteser genom tiderna

Höftkulor genom tiderna

Pacemakers genom tiderna

 Hjärnas olika centra, observera storleken!


I Shoppen kunde man bland annat handla...

Låter ju inte som trevlig läsning...

Givetsvis doktorsväska!

Den här vill jag ha!

Annorlunda väskor

Smycken, men inga vanliga motiv inte

Lite närmare titt på en av dem

En annan typ av väska detta minsann

Gymnaster i taker, inte till salu

Gummistämplar



Vardagslyxen består av nytt shampoo och balsam från Alterna, snuskigt dyrt, men det är nog det bästa shampoo jag någonsin provat! Fick en liten reseflaska med shampoo förra gången jag var hos frissan och redan efter första shamponeringen märkte jag att detta är ju en dunderprodukt i alla fall för mitt hår!

De två

Korkens ovansida

Var nere i stan för att kolla ögonen hos optikern då jag tycker att mitt vänstra öga känts skavigt när linsen kommer in den senaste tiden. En kontroll visade att en ny lins behövs som korrigerar mindre. Ögat såg fint ut i undersökningen. Väntar nu med spänning på den nya linsen, fram tills dess ska jag testa att inte sova med lins varje natt på vänster öga så det "slappar" till sig lite. Har snokat runt lite på nätet, att behöva byta linser ett antal gånger innan det helt stabiliserar sig är tämligen normalt. Men när man haft dem i ett år bör de vara ganska anpassade. Jag har några månader till på mig :-). Har dessutom stora pupiller, så mina ögon kan vara något bökigare att komma tillrätta med. Men överlag kan jag säga att det är sjukt skönt att slippa dagslinser och glasögon.

Nä, riktigt så här illa är det inte, men kul bild!

Träning då? Promenad fram och tillbaka till Livets museum blev ca en timme. Kanske, kanske ger jag mig ut på en långpromenad lite senare ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar