måndag 17 september 2012

Pausprogram!

Brinner för att dela med mig av vissa saker... men jag får bärga mig ett tag till!

Som värdigt pausprogram visar jag med text och (mest) bild hur man gör en smarrig glutenfri kladdkaka. Bilderna är från tre olika baktillfällen... så det är lite mixat och maxat...


"Matildas kladdkaka"

Ungnen på 175grader
Ca 30min i ugnen (jag lägger själv till 10min i min ugn)

2 ägg
2.5dl socker
1tsk vaniljsocker
1 nypa salt
1.5dl glutenfritt mjöl (Lailas blåa är bäst)
4msk kakao (ju dyrare ju godare!)
100gr smör




Smöret väger jag upp på vågen, 99gram räcker till


Smält


Låt svalna till strax över fingervarmt ungefär


De torra ingredienserna ska siktas ner, annars blir det lätt klumpar... inte så snyggt eller gott


Blanda ihop de torra ingredienserna


Rör ihop ägg och socker med en sked/slev


Blanda de torra ingredienserna i äggsockerblandningen, rör om


Smöret i smeten


Rör om och så ser det ut såhär ungefär


Häll ner i en form (gärna i en form med löstagbar kant) som man lagt bakplåtspapper i


In i ugnen 30min (jag har den där inne i 40min)


Ta ut, försök låt bli att äta upp den direkt


Ta en bit och njuuuut!

Med glass! (marängerna är onödiga, men ser rätt trevliga ut, sött så det räcker ändå)

Jäpp, tummen upp även från mannen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar