söndag 3 februari 2013

Förmiddag

Väntar på gymet ska öppna, så lite tid över till att skriva några rader här.

Sista dagen på en tröttsam vecka (jobbmässigt). Gillar inte riktigt när jobbet gör mig så pass trött att det påverkar mig på fritiden. En sådan vecka har denna vecka varit...
Det har känts som om all syre man dragit ner i lungorna under arbetstid varit mer eller mindre förpestad av baciller/virus... så kanske inte helt fel att inte pressa sig själv med hårda gympass samtidigt...

Olika känslor för att beskriva denna vecka, eller ja, närsomhelst


Fredagen bjöd på mycket mat i form av kolhydrater och som den vattenbuffel jag är så lagrar jag det fint på väl utvalda ställen på kroppen :-).

 En kollega med glutenintolerant barn skämmer bort oss "glutisar" på fredagsfikan med hembakad glutenfri kärleksmums. Och mumsigt var det! Tack!

Men det försvinner snart igen om kolhydraterna hålls tillbaka. Börjar även se effekten av kreatinet, lite viktuppgång och ökad vattninghet är naturligt med detta kosttillskott. Gör ju inget att ansiktet blir lite rundare, skalar av några år på utseendet :-). Hoppas nu det kan komma lite mer krut och uthållighet med!


Igår skämde jag bort mig själv med en turritt på 7km (1 1/2 timme ridning i sträck) med efterföljande 45min privatlektion med Hrafnkell Karlsson (www.vallerod.com).
Väldigt givande med privatlektion, då finns det tid till att kolla hur just jag sitter i sadeln, hur funkar benen, armar, händer, kontakten med hästen osv... Kändes riktigt bra att få kvitto på det som fungerar och vad som är mindre bra (men då få chansen att lära om sig snabbt och smidigt med HUR jag ska göra istället).
Vissa "fel" kan man ju hålla på med i åratal, det blir svårt att träna bort sen.
Vid slutet av lektionen kände jag att mitt självförtroende ökat ordentligt! Tänkte för mig själv, "-Fan, det här känns bra! Jag har kanske talang för det här!"

Två olika hästar fick jag rida på samma dag, bara det är lärorikt, ingen är den andra lik.
Den första som jag red på turen heter Dilkur. En charmig liten pigg och framåt häst. När jag hämtade honom i hagen så nästan joggade vi till stallbacken för borstning och "påklädning". Kul typ!


 Dilkur

Till lektionen fick jag en helt annan typ av häst, Paxi (osäker på stavning, säkert helt åt skogen...). En stor och stadig (stöddig rentav med) typ som inte alls var lika glad över att bli hanterad på stallbacken som Dilkur. Även mindre förlåtande mot nybörjamisstag när man väl suttit upp. Var han missnöjd så blev kvittot direkt släng med huvudet och backande hit och dit... Men när man (läs jag) fick ordning på mina signaler, arbetade han fint och flitigt.
Så verkligen spännande och lärorikt för mig. Man fick ha attityden "här är det jag som bestämmer"! Jag är kanske lite för mjäkig när jag rider? Fler privatlektioner kommer jag att vilja ta, helt klart!
Snart kör ridskolan igång, men jag har svårt att tro att jag inte kommer vilja rida nån tur innan dess ändå.

(observera att det är samma sadel på hästarna, man kanske får en viss känsla för storleksskillnaden då...)

 Paxi



Ha en bra söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar