måndag 10 augusti 2015

Veckan som gick

Ja, det har väl varit en viss mental stress i veckan, därav har svullnaden i händer och fötter blossat upp igen...
Det varmare vädret kan visst också stöka till det med kroppen vid reumatism. Trodde värme skulle vara bra, men man lär sig något nytt hela tiden.

Fick besked på att blodproven jag tog var i princip bra förutom njurfunktionsprovet.
Det var förhöjt, så inför nästa prov ska jag dra ner på de smärtstillande och dricka mer vätska innan blodprovet.

Den mentala stressen beror på flytt av pållan och tankar på att börja jobba igen...
Har ännu inte fått besked på hur mina arbetstider kommer se ut och vilka arbetsuppgifter jag kommer att få.
Får se hur det går att börja jobba, känner mig inte så pigg nu när händer och fötter börjat strejka igen, men det kan vara tillfälligt så ingen idé att måla fan på väggen än!
Det är dock så att plånboken lider av att dess ägare är sjukskriven... 6000:- mindre denna månaden känns! Går ju att snåla in på en massa saker.. Men trevligt om man kan spara något med. Det vore trevligt att kunna dra in den lön jag brukar ha...

Lätt att säga att tänk positivt, men en annan situation när man tittar på sina tjocka svullna sneda fingrar... Kommer de bli normala igen?
Det gör dessutom rätt ont. Man blir fumlig och klumpig. Man tappar saker och klantar sig.
Jag brukar inte vara den som fumlar och drumlar. Det är en ny erfarenhet för mig.
Senast igår drog jag dassdörren över mina tår så en nagel blev skadad och började blöda. Gjorde dock inget vidare ont, så vi skrattade båda gott här hemma åt min klumpighet.

Förra måndagen gick flyttlasset med pållan, efter en rörig start på dagen pga missförstånd så slutade det efter allt fixande och trixande bra. Hyrde en hästlastbil (en transport var bokad, men den visade sig vara för tung även utan last för tillgängliga bilar... så plan B fick bli en lastbil), denna var utrustad med kamerabevakning.
Det var verkligen bra, för lilla pålla är verkligen inte van vid att åka.
Inifrån kupén kunde vi se hur hon stod och lutade mot väggen större delen av den korta resan.
För henne en mycket tröttande ställning. Chauffören sa att den där hästen kan inte ha åkt särskilt mycket i sina yngre dagar, det är då de lättast lär sig hur de ska göra.
Utan kamera hade man inte haft en aning om hur hennes resa hade sett ut. Får se hur jag i framtiden ska lösa transportproblematiken. Svårt att öva när man varken har bil eller transport. Men en kamera är ju en toppenpryl!

 Snart redo för lastning av hästen
 
 Hämtning av själva lastbilen

Nya stallet har just nu tre hästar (inkl min häst), fyra boxar totalt. Ytterligare en häst ska inackorderas så att stallet blir fullt. De som äger stallet tycker att pållan är trevlig och okomplicerad att ha att göra med.

 Ah! Äntligen kan jag klia mig tycks hon tänka... 
Kliade av sig mycket man första dygnet...
 


 Öppningsbara fönster är bra för ventilationen, 
plus att det är trevligt att kunna titta ut
 

Det känns ju trevligt att ens häst uppfattas som trevlig av andra som inte har någon närmare relation med henne. Då jag själv oftast inte tar in eller ut hästen så har jag inte riktigt någon uppfattning än om hur hon trivs i sitt nya hem. Hon ser väldigt nöjd ut i hagen när jag kommer och igår rullade hon sig efter att hon fick komma tillbaka till hagen efter ridning.


 Massor av gott att pilla med och att äta upp i nya hagen


Vi har så smått börjat undersöka omgivningarna. Vi har bägge varit lite spända och nervösa på våra turer. Det är en del trafik i området då vi är nära Flyinge Kungsgård. Förutom trafiken är här många skyltar, soptunnor,brevlådor, stubbar, stolpar, pelare med belysning, elskåp osv.

Åvägen börjar brett för att sedan bli smalare

Jag är stolt och imponerad över det mod hon visat när vi beger oss ut på nya vägar. Här finns fler alternativ att välja på än förra stället. Ridbana finns på gården, men den har vi bara ridit en kort stund på så hon fått bekanta sig med underlaget. Jag kommer ta det lugnt ett tag till med ridningen.
Mina händer/fötter är skrot just nu och för hästen blir det en period där kroppen ska vänjas vid nya underlag. Här finns allt från platt hård grusväg, lerig och halvgeggig ridvägar (efter regn) till djup sandig galoppbana och allt däremellan. Så mest långa skrittrundor ett tag framöver tills vi bekantat oss med omgivningarna.
Tar hon initiativ till annan hastighet kan vi testa.




Jag var i Köpenhamn i fredags och besökte lite specialbutiker med kärestan. Han ville kolla in lite fackbutiker och jag hängde med som sällskap och tyckare. Blev rätt mycket gående mellan butikerna, sjukt tröttande för fötter och rygg. Men mycket motion och varmt väder. Lite skurar då och då men vi hittade ställen att skula på. Vi gick igenom Frederiksberg Have, den var fin.
Vi hittade vita påfåglar och pausade en liten stund medan vi tittade på dem och andra flygfän.



Kände mig helt ok dagen efter trots allt promenerade. Vi handlade inget förutom mat att äta på plats :-).
Två röda pölser som jag urhungrigt tryckte i mig och sedan ett avslutande mål på Burger King.

 Slukat halva korven innan jag fick tagit en bild :-)
 


 Whoppermeal, glutenfritt såklart!


Länge sedan jag åt så mycket kött på en och samma dag. Äter mer eller mindre vegetariskt (lakto/ovo) och emellanåt fisk. Vid få tillfällen blir det kött när man blir bjuden eller äter ute.

Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar