torsdag 23 juli 2015

Glömde...

Ja, de där proverna jag fick taget: Anti-CCP och RF...

RF var negativ men Anti-CCP var positivt.Mitt Anti-CCP låg på 29, på en "normalt frisk" person ligger detta värde mellan 7-10 som normalt.
Så inte så högt, men helt klart förhöjt.
Positivt Anti-CCP är då alltså inte något positivt! Det påvisar inflammationer i kroppen som finns vid bla reumatiska sjukdomar.

När jag väl fick komma till Reumatologen här i Lund så fick jag efter undersökning diagnosen reumatoid artrit, dvs ledgångsreumatism. Jag fick lämna en hel drös olika blodprover för att utesluta andra sjukdomar innan jag fick träffat läkaren för första gången. Alla tester var negativa för andra reumatiska sjukdomar och levervärdena var bra.
Jag har varit sjukskriven sedan dess och gått på olika doser av kortison, som max 15mg/dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar