tisdag 15 april 2014

Brödbak...

Lovade ju lite bilder från bakning...
Jag köpte mig en bok som det talats om i media. I normala fall springer jag inte och handlar kokböcker, men jag hade tjänat ihop till ett presentkort genom att svara på undersökningar på nätet (är med i en sorts enkätgrupp). Målet var egentligen att köpa en bok om stretching (kan jag behöva!), men ögonen föll på bakning/specialkost.  Så den här fick följa med mig hem!


 Japp, här är det receptet jag ska prova först!

 Många ingredienser... en del billiga är lätta att få tag i, andra dyra och svårfunna!

 Blev ingen degen i maskinen bild... pallade inte. Får jag fixa nästa gång!

 Brödet har fått sin dekoration, blå vallmofrön.

 Det färdiga brödet.

Fick tips från erfaren hemmabakare att man ska knacka på undersidan, låter det ihåligt är det klart.
Det lät inte riktigt ihåligt, men jag velade fram och tillbaka. Till slut bestämde jag mig för att låta det vara kvar ute. Hade starka misstankar om att det inte skulle vara tillräckligt gräddat.
Men då man ska låta brödet svalna helt (gärna tills nästa dag) innan man skär i det, så fick jag hålla mig!

Jajmensen, det var inte ordentligt gräddat! 
Skulle tro att min ugn skulle behöva ge brödet 15-20 min till för ett bättre slutresultat.

 "Soggy bottoms"...

 Närbild på eländet. Men riktigt gott var det, så jag ska snart göra ett nytt försök!

 I boken finns även ett recept på kladdkaka... när man ändå har ugnen igång... hehe!

Men mitt gamla recept är svårt att slå, det som jag kallar "Matildas kladdkaka". 
Men det var gott i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar